Bezoek SeniorenPunt

Bel ons voor een afspraak via
040 – 220 22 02 of kom langs.

Hoe wij helpen

Adresgegevens

Winston Churchilllaan 83
5623 KW Eindhoven

Routebeschrijving

Openingstijden
maandag t/m donderdag 9.00 tot 17.00 uur
vrijdag 9.00 tot 13:00 uur
zaterdag & zondag Gesloten

Amy van Deursen vertelt

Hoe ben je bij SeniorenPunt terechtgekomen?

“Ik heb de opleiding Toegepaste Gerontologie gedaan. Daar leerde ik leeftijdsvriendelijke diensten en producten ontwerpen voor ouderen op het gebied van arbeid, wonen, welzijn en zorg. Met als doel de kwaliteit van leven van ouderen te verbeteren. Meteen na mijn afstuderen ben ik hier komen werken. Deze functie sluit namelijk perfect aan op mijn studie! Ik ben nu 24 en ik werk hier nu inmiddels 2,5 jaar met heel veel plezier.”

Waarom koos je voor deze doelgroep?

“Ik vind ouderen vaak wijs, openhartig en vol waardering. Maar in een wereld waar technologie voorop lijkt te staan is het voor hen niet altijd makkelijk om hun weg te vinden. Bovendien krijgen ze vaak te maken met een wirwar aan loketten en regels. Ik vind het fijn om naar ze te luisteren, ze wegwijs te maken en zo echt wat te betekenen.”

“Voel u niet bezwaard als u er zelf niet uitkomt. Wanneer u zorg nodig heeft is er echt veel mogelijk. Het is alleen niet altijd makkelijk om uw weg te vinden. Wij kennen die weg wél. Schroom dus niet om alle vragen die u heeft aan ons te stellen. U staat er echt niet alleen voor.”

Amy van Deursen

Wat doe je precies?

“Als zorgadviseur is mijn werk geen dag hetzelfde. Aan de ene kant beantwoord ik de vragen van mensen die bellen en langskomen. Dat gaat dan over bijvoorbeeld over de mogelijkheden van thuiszorg, welke woonzorgvormen er zijn of over zorgindicaties. Daarnaast begeleid ik mensen met een verhuiswens. Welke woonzorgvormen passen bij de woonwensen en hoe kunnen we de tijd tussen nog thuis wonen en verhuizing zo goed mogelijk overbruggen? Ik inventariseer, adviseer en wijs mensen de weg.”

Wat maakt jouw werk zo leuk?

“Mijn doel is om elke dag meerwaarde te bieden. Dus niet alleen een vraag beantwoorden, maar doorvragen. Vaak zit er veel meer achter. Een voorbeeld: een meneer woont alleen en eet de laatste tijd erg slecht. Daar zijn zorgen over bij de familie. Zij denken dat hij moeite heeft met koken. Een maaltijdservice aan huis lijkt de oplossing. Maar is dat het echte probleem? Met goed doorvragen kom je er misschien wel achter dat meneer er niks aan vindt om altijd maar alleen te eten. Dan kan ik adviseren om een paar keer per week bij een WoonincPlusVitalis locatie aan te schuiven voor een gezamenlijke maaltijd. Dat soort oplossingen komen alleen maar als je de tijd neemt iemand te horen. Voor mij is dat het fijnste wat er is.”

Hoe ziet zorg en wonen voor ouderen er in de toekomst uit?

“We weten allemaal dat er een grote uitdaging ligt als het gaat om ouderenhuisvesting en zorg. Om ervoor te zorgen dat alle mensen die zorg nodig hebben die ook ontvangen moet er wel wat veranderen. Meer personeel, meer samenwerken en processen versimpelen. Ik denk dat we de kracht van innovatie en technologie ook meer terug gaan zien. Denk aan slimme zorg, robotica en domotica. Daar zijn veel ontwikkelingen in gaande. Zodra dat op niveau is en – nog belangrijker – werkbaar is voor zorgverleners en ouderen zie ik ons dat wel meer adviseren in de toekomst. Het zal het menselijke aspect niet helemaal kunnen vervangen, hoor. Liefdevolle aandacht van mensen met hart voor hun werk, blijft toch altijd het belangrijkste.”

Neem contact met ons op

Bezoek SeniorenPunt

Bel ons voor een afspraak via
040 – 220 22 02 of kom langs.

Hoe wij helpen
Adresgegevens

Winston Churchilllaan 83
5623 KW Eindhoven

Routebeschrijving
Openingstijden
maandag t/m donderdag 9.00 tot 17.00 uur
vrijdag 9.00 tot 13:00 uur
zaterdag & zondag Gesloten

Een initiatief van:

Wooninc Vitalis

In partnerschap met:

Woonbedrijf Thuis